Naudotų automobilių rinka kupina sukčių – nuo sukto kilometražo iki paslėptų avarijų. Kasmet tūkstančiai žmonių praranda pinigus dėl nesąžiningų pardavėjų. Šiame straipsnyje – kaip atpažinti sukčius ir apsisaugoti.
Ką rasite šiame straipsnyje
Iliustracija: Ką rasite šiame straipsnyje
- Dažniausios sukčiavimo schemos
- Kaip atpažinti suktą kilometražą
- Avarijų slėpimo ženklai
- Raudonos vėliavėlės skelbimuose
- Apsisaugojimo metodai
Dažniausios sukčiavimo schemos

1. Kilometražo sukimas
Kas tai: Ridos sumažinimas prietaisų skydelyje.
Mastas: Iki 30% naudotų automobilių Lietuvoje turi suktą ridą.
Kaip veikia:
- Specialia įranga "nuleidžiama" rida
- Automobilis su 250 000 km tampa 120 000 km
- Kaina pakyla 3 000-5 000 €
2. Avarijų slėpimas
Kas tai: Po avarijos sutvarkytas automobilis parduodamas kaip "be avarijų".
Pavojai:
- Silpnesnis kėbulas (saugumas)
- Paslėpti pažeidimai (vėlesni gedimai)
- Per didelė kaina
3. "Title washing" (registro plovimas)
Kas tai: Automobilis su "salvage" (nurašytas) statusu JAV perregistruojamas Europoje kaip "švarus".
Kaip veikia:
- Perkamas pigiai JAV aukcione
- Pervežamas į ES (dažnai per Lietuvą)
- Registruojamas kaip normalus
- Parduodamas kaip "iš Vokietijos"
4. VIN klastojimas
Kas tai: VIN numerio pakeitimas, kad automobilis atrodytų kaip kitas (švarus) egzempliorius.
Pavojai:
- Galite nusipirkti vogtą automobilį
- Registracijos problemos
- Baudžiamoji atsakomybė
5. "Clocking" su tikslu
Kas tai: Kilometražas sukamas į specifinį skaičių, kad atitiktų servisų istoriją.
Kaip veikia:
- Sukčius žino, kad servisų istorijoje paskutinis įrašas ties 80 000 km
- Sukelia ridą į 95 000 km (atrodo logiška)
- Pirkėjas mato "normalų" automobilio gyvenimą
Kaip atpažinti suktą kilometražą
Fiziniai požymiai
Vairas ir pavarų svirtis:
- Stipriai nusidėvėję = daug ridos
- Jei rida maža, bet vairas blizga – SUKTA
Pedalai:
- Guminiai dangteliai nusidėvėję
- Metalas prasimušęs
Sėdynės:
- Vairuotojo sėdynė nusėsta
- Šoninių atramų nusidėvėjimas
Durų rankenos ir mygtukai:
- Nublukę, nusidėvėję užrašai
- Plastikas nudilęs
Neatitikimai
| Rida | Ko tikėtis | Raudonos vėliavėlės |
|---|---|---|
| mažiau nei 50 000 km | Viskas kaip nauja | Bet koks nusidėvėjimas |
| 50-100 000 km | Minimalūs nusidėvėjimai | Stiprus nusidėvėjimas |
| 100-150 000 km | Vidutinis nusidėvėjimas | Salono būklė per gera |
| daugiau nei 150 000 km | Aiškūs nusidėvėjimai | Per gera būklė |
Dokumentų patikra
Servisų knygelė:
- Ar įrašai nuoseklūs?
- Ar nėra "šuolių" žemyn?
- Ar antspaudai tikri?
VIN ataskaita:
- carVertical, AutoDNA
- Rodo kilometražo istoriją
- Jei rida "šokinėjo" – SUKTA
Techninės apžiūros istorija
Regitra duomenys:
- Galima patikrinti tech. apžiūrų istoriją
- Kiekvienoje apžiūroje fiksuojama rida
- Jei dabartinė rida MAŽESNĖ – 100% sukta
Avarijų slėpimo ženklai
Kėbulo patikra
Spalvos neatitikimai:
- Žiūrėkite iš šono, žemu kampu
- Perdažytos dalys turi kitokią faktūrą
- "Apelsino žievelės" efektas
Tarpeliai:
- Tarp durų ir kėbulo
- Tarp kapoto ir sparnų
- Netolygūs = avarija + blogas remontas
Magnetuko testas:
- Pritraukite magnetą prie kėbulo
- Jei netraukia – yra špaklis (taisyta vieta)
Stiklai
Datos kodai:
- Kiekvienas stiklas turi gamybos datą
- Visi stiklai turėtų būti panašaus amžiaus
- Jei priekinis stiklas naujesnis – kodėl keistas?
Po automobiliu
Rėmo būklė:
- Ar nėra sulenkimų, suvirinimo žymių?
- Ar simetriška (palyginkite abi puses)?
Dugnas:
- Šviežia antikorozinė danga gali slėpti remontą
- Patikrinkite ar nėra "naujo" metalo
Variklio skyrius
VIN etiketės:
- Ar nėra "perrašytos"?
- Ar klijai seni?
Spalvos:
- Ar viduje tokia pat spalva kaip išorėje?
- Perdažytas vidus = didelis avarijos remontas
Raudonos vėliavėlės skelbimuose
Įtartini skelbimai
Per gera kaina:
- 20%+ pigiau nei rinka = kažkas negerai
- "Reikia pinigų, todėl pigiai" – dažna sukčių frazė
Miglotas aprašymas:
- "Techniškai tvarkingas" – nieko konkretaus
- "Nežinau istorijos" – gali būti tiesa, bet ir pasiteisinimas
Mažai nuotraukų:
- Tik 2-3 nuotraukos = slepia ką nors
- Nėra salono/variklio nuotraukų
Skubėjimas:
- "Turiu parduoti šiandien"
- "Kitas pirkėjas važiuoja"
Pardavėjo elgesys
Nenori rodyti:
- Atsisako bandomojo važiavimo
- Nenori rodyti dokumentų
- Skuba užbaigti sandorį
Neatitikimai:
- Kalba apie "draugą", "giminaitį" (ne savininkas)
- Nežino bazinių dalykų apie automobilį
- Istorijos "keičiasi"
Mokėjimo būdai:
- Reikalauja avanso prieš apžiūrą
- Siūlo "specialią" kainą už grynus
- Nori atlikti sandorį "greitai"
Apsisaugojimo metodai
Saugumo sistemos ir apsaugos elementai
Prieš susitikimą
1. VIN ataskaita:
- VISADA patikrinkite
- carVertical, AutoDNA
- Kaina: 10-25 € (sutaupysite tūkstančius)
2. Google paieška:
- Ieškokite pardavėjo telefono/vardo
- Gal kas nors jau įspėja?
3. Skelbimai:
- Ar tas pats automobilis buvo skelbtas anksčiau?
- Ar rida nesumažėjo?
Apžiūros metu
1. Dokumentų patikra:
- VIN sutampa visur?
- Savininkas atitinka dokumentus?
- Servisų istorija logiška?
2. Fizinė apžiūra:
- Naudokite kontrolinį sąrašą
- Fotografuokite viską
- Nejauskite gėdos tikrinti ilgai
3. Bandomasis važiavimas:
- BŪTINAS
- Važiuokite patys (ne tik kaip keleivis)
- Skirtingais režimais (miestas, magistralė)
Daugiau: Kaip patikrinti naudotą automobilį
Profesionali pagalba
Mechaniko patikra:
- Kaina: 50-100 €
- Profesionalus įvertinimas
- Kompiuterinė diagnostika
Kėbulo ekspertizė:
- Dažų storio matavimas
- Geometrijos patikra
- Rekomenduojama brangesniems automobiliams
Ką daryti jei apgavo?
Teisinės galimybės
Vartotojų teisių apsauga:
- Jei pirkote iš įmonės – turite teises
- Galite reikalauti grąžinti/kompensuoti
Policija:
- Jei aiškiai buvo apgaulė (sukta rida, paslėpta avarija)
- Suktas kilometražas = baudžiamoji atsakomybė
Teismas:
- Civilinė byla prieš pardavėją
- Reikės įrodymų
Prevencija geriau
Išvengti apgaulės pigiau nei bylinėtis.
Kontrolinis sąrašas
Prieš susitikimą:
- VIN ataskaita patikrinta
- Rinkos kaina žinoma
- Pardavėjo informacija patikrinta
Dokumentai:
- VIN sutampa visur
- Registracija sutampa
- Servisų istorija logiška
- Tech. apžiūra galioja
Fizinė patikra:
- Ridos neatitikimai tikrinti
- Kėbulas be avarijų žymių
- Spalva vienoda
- Tarpeliai tolygūs
Bandomasis važiavimas:
- Atliktas
- Jokių keistų garsų
- Variklis veikia normaliai
Dažnai užduodami klausimai
Kaip tiksliai sužinoti ar rida sukta?
100% tiksliai – sunku. Bet VIN ataskaita + fizinė apžiūra + tech. apžiūrų istorija Regitroje dažniausiai atskleidžia. Jei rida dokumentuose DIDESNĖ nei dabar – 100% sukta.
Ar suktas kilometražas yra nusikaltimas?
Taip, Lietuvoje tai baudžiamoji veika. Tačiau įrodyti ir patraukti atsakomybėn – sudėtinga, ypač jei pirkėjas nepasirūpino įrodymais.
Ar verta pirkti automobilį su didele rida, bet nesukta?
TAIP! Geriau 200 000 km su pilna istorija nei 100 000 km su "abejotina". Sąžiningumas svarbiau nei skaičiai.
Kiek kainuoja VIN ataskaita?
10-25 € priklausomai nuo tiekėjo ir detalumo. Tai geriausia investicija – gali sutaupyti tūkstančius.
Išvados
Mūsų ekspertų rekomendacija
Sukčiai egzistuoja, bet apsisaugoti įmanoma:
Pagrindinės taisyklės:
- VIN ataskaita – VISADA prieš susitikimą
- Fizinė apžiūra – kruopščiai, be skubėjimo
- Pasitikėkite instinktais – jei kažkas "negerai" – greičiausiai taip ir yra
- Neskubėkite – sukčiai mėgsta spausti
Raudonos vėliavėlės = atsisakykite:
- Per gera kaina
- Pardavėjas skubina
- Dokumentų neatitikimai
- Vengia apžiūros/bandomojo važiavimo
Geriau praleisti "gerą pasiūlymą" nei nusipirkti problemą.
Norite saugiai nusipirkti automobilį? Susisiekite su WheelStreet – padėsime patikrinti ir išvengti sukčių.



